baggrund

onsdag den 24. november 2010

Slå aldrig større brød op end du kan bage, siger de kloge...

Kender i det, at man måske bliver lige lovligt ambitiøs og derfor kaster sig ud hvor man ikke kan bunde, for så først når det er for sent, at opdage, at man har glemt korkbælte og svømmevinger?
Det gør jeg... endda alt for godt, for jeg kommer tit til at gøre det! og nu har jeg gjort det igen...

I morgen får jeg besøg af min mødregruppe, det er tredje gang vi skal mødes og eftersom de to tidligere gange har været en parade af lækkert hjemmebag og fnullermandsfrie hjørner så løb min præstationsangst endnu engang af med mig...
På trods af, at jeg normalt har selverkendelse nok til at vide, at bagning ikke er min stærke side så fik jeg i går aftes en hjerneblødning og gav mig derfor i kast med Projekt Hjemmebag.
En endnu ikke afprøvet opskrift på gulerodsbrud blev fundet frem og det burde jo være ret ligetil hvis man nu bare fulgte opskriften til punkt og prikke...
Men det gjorde man så ikke, for som enhver anden pirat betragter jeg jo regler som en form for retningslinier som ikke nødvendigvis gælder. Dumt kan jeg så dertil føje, meget dumt endda!
Opskriften dikterede klart og tydeligt, uden belæg for misforståelser, at dejen skulle hæve i 30 minutter, hverken mere eller mindre.
Hvorfor jeg så fik den formidable idé, at det da sikkert også godt kunne langtidshæve i køleskabet natten over ved jeg ikke, men nogen burde have stoppet mig, for nej, det kunne det ikke!

Min oprindelige plan gik, så vidt jeg erindrer, ud på at stå op før ham den grimme fik sko på for så at tage vellykket dej ud af køleskabet og så trylle en sending vidunderligt morgenbrød frem på 15 minutter mens husets yngste beboer stadig sov sin morgensøvn.
Måske ville jeg endda lige stramme skruen en ekstra tand og i samme åndedrag sætte en maskinfuld vasketøj over og rydde op i hele hytten for så derefter at kunne tilbringe en vidunderlig afslappet dag med ynglet.

Virkeligheden viste sig, som altid, at se en anelse anderledes ud.
Da jeg kom i seng i går aftes lå jeg vågen til kl 1 fordi mit hoved rumsterede af alt det jeg skulle nå i dag, derfor vågnede jeg først længe efter førnævnte grimrian havde stukket de knortede tæer i sin fodbeklædning.
Det var Junior der vækkede mig, han var nemlig færdig med at være træt og lå i sin tremmeseng og lavede sin nuværende yndlingslyd; "prrrrrrrrrrruuh" med savl stående ud af munden i en fintforstøvet tåge.
Nuvel, barnet hyggede sig jo, så han kunne godt få lov at blive liggende mens jeg skyndte mig at smide boller i ovnen, for det kunne jo ikke tage mange minutter.

Igen skred planen i svinget, for da jeg åbnede køleskabet blev jeg mødt af synet af en gulerods- og solsikkekerneholdig klistret masse som var kravlet ud af skålen og ned på hylden det hele stod på og her havde det så udvidet sit territorium i ro og mag mens jeg sov i lykkelig uvidenhed.
Inden jeg kunne sætte boller i ovnen måtte jeg derfor først grave skålen med den resterende dej fri og gøre rent i køleskabet og i mellemtiden blev det før så glade barn utålmodig og sur.
Stadig uden boller i ovnen måtte jeg i stedet kaste min opmærksomhed på mindstemanden, så da jeg endelig fik tid til at få bagt det vidunderlige morgenbrød var morgenen forlængst gået og havde taget det meste af formiddagen med sig og desuden var store dele af dejen gået til spilde, så selvom opskriften lovede 30-35 boller endte jeg med 20 stykker som ikke så specielt heldige ud og som desuden havde taget langt mere end de anviste 15 minutter at bage, for køleskabskold dej er logisk nok længere om at blive varmt end dej ved stuetemperatur ville have været.

Lektien må være, at når der står 30 minutters hævning i opskriften så betyder det 30 minutter!!

Lige nu sidder jeg og overvejer om jeg skal bevare illusionen af en overskudsmor med tid til hjemmebag og fnullermandsfrie hjørner eller om jeg skal krybe til korset og tilstå overfor min kære mødregruppe, at jeg er en kegle til at bage og at jeg desuden hader at støvsuge...
Næste gang bliver det muligvis Bager Hatting der får lov at forestå hjemmebaget... Eller også får jeg en hjerneblødning igen næste gang og laver både boller og muffins...
Men til den tid starter jeg en uge i forvejen!

3 kommentarer:

  1. Fnis...

    Hvad kan vi lære af det? :oD Husk at være den man er - og nyd at der er ting man er god til! (Os selvom det ikke lige er hjemmebag!)

    Tak for morgensmilet - og god torsdag!

    Sanna

    SvarSlet
  2. Jeg tilstod min mangel på moder-står-i-køkkenet-gener overfor hele flokken, så måske bliver det bare et helt almindeligt franskbrød fra bageren næste gang :P ...måske...

    SvarSlet
  3. Hihi, Kristina - som du kan skrive det :-) Jeg har en opskrift på boller som ALDRIG slår fejl og ALTID bliver rost til skyerne (og jeg er altså heller ikke den store bageguru)... De kan hæve alt fra 45 minutter til natten over i køleskabet!

    SIg til, hvis du vil have den :-)

    Knus Lærke (som smugkigger herind af og til)

    SvarSlet